• Header 1

Regina ontwerpt ons nieuwe logo

Regina Geerts is grafisch ontwerper. Zij ontwierp het gloednieuwe logo en de huisstijl van Giving Back en daar zijn we erg blij mee.

‘Toen ik gevraagd werd, was ik meteen enthousiast. Het doel waar Giving Back voor staat, spreekt me erg aan. Het is toch mooi dat je jongeren kan helpen en kan ondersteunen met de kennis die je hebt. Deze jongeren zijn onze toekomst.’

Oranje, blauw, groen en rood

Na het gesprek met Giving Back had Regina al meteen veel ideeën in haar hoofd. ‘Ik heb voor twee richtingen gekozen. Wat mij altijd helpt, is om met duidelijke steekwoorden te werken, zoals jongeren, rolmodellen, inspiratie, talent en ambitie. Het moest een helder, eenvoudig, maar sterk logo worden. Aan de hand van mijn steekwoorden bepaal ik de vorm, de kleuren en het gevoel wat bij het ontwerp hoort. Mijn eerste versie was een klassiek ontwerp. De tweede had meer een ‘jongeren look’. Uiteindelijk is er gekozen voor de jongeren look. Daar hoopte ik stiekem ook op’, lacht Regina.

Het logo kent vier variaties: een versie voor de organisatie algemeen (oranje), de scholieren (blauw), studenten (groen) en de alumni (rood). Die kleuren hebben eigenschappen. Blauw is een koele kleur. Dat kun je zien als het begin of start. Hoe verder je komt, hoe warmer het wordt. Groen geeft groei weer en rood is krachtig en vol energie. De kleuren, vorm en details laten het hele traject van een talent zien.

Corporate Identity

Regina heeft een corporate identity-boek voor Giving Back gemaakt. Een soort gebruiksaanwijzing hoe we moeten omgaan met het logo en de huisstijl. ‘In dit stijlboek staat hoe iedereen er mee kan werken’, legt ze uit. ‘Met de verschillende elementen die ik in het ontwerp heb aangebracht kun je het logo op verschillende manieren voor verschillende media en middelen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het jaarverslag, de website maar ook de banners, pennen en visitekaartjes en briefpapier. Op deze manier houd je een eenheid, want het is heel belangrijk om het logo te kaderen en te bewaken.’

Over Regina

Regina wist al heel jong dat ze een creatief beroep wilde doen. Ze werd geboren in 1964 in haar favoriete stad Amsterdam waar ze nog steeds woont en werkt. ‘Als kind was ik altijd aan het tekenen’ zegt Regina. ‘Het was mijn favoriete bezigheid. Na de middelbare school wist ik zeker dat ik naar de kunstacademie wilde om verder te komen in het creatieve vak. Ik heb gekozen voor grafisch ontwerpen omdat construeren en illustreren mij erg aansprak.'

Regina studeerde in 1992 af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Daarna begon ze haar carrière als verpakkingsontwerper bij de HEMA waar ze aan verschillende projecten werkte. ‘Vervolgens ben ik doorgegroeid tot hoofd creatie. Dat was meer vergaderen en het delegeren van werk, dan dingen maken. Het was leuk voor een tijdje maar was niet wat ik wilde.’

Daarom besloot ze in 2001 om als freelancer aan de slag te gaan. ‘Dit doe ik nu al twintig jaar met veel liefde’ zegt Regina. ‘Ik ontwerp en illustreer voor verschillende bedrijven. Elke dag opnieuw vol ambitie ontwerp ik krachtige designs die helder, simpel en eenvoudig zijn.’

Wist je dat Regina:

  • een jaar lang in Rio de Janeiro heeft gewerkt als art director/grafische designer?
  • van Japans eten houdt? Niet alleen omdat het lekker is, maar vooral om hoe het eruit ziet?
  • het logo van Choco Chanel (de twee C’s) als favoriet heeft: helder, simpel en eenvoudig?
  • Nick Knight en David Bowie haar helden noemt? ‘Maar niet alleen mijn idolen inspireren mij. Ik haal ook veel inspiratie van het internet, uit muziek, mode, fotografie, boeken en bladen, maar ook van de straat.’

 

Tekst: Khadija Farah

Beeld: Willem Poelstra