Karim6

‘Giving Back moet de nieuwe Apple worden’

In een openhartig interview met onze directeur Karim El Khetabi blikt hij terug op drie jaar Giving Back, en komen wij erachter wat Karim ons nou eigenlijk teruggeeft.

Door: Adil Tahri

Karim is alweer drie jaar directeur van onze organisatie. Enerverende jaren van drukte, voldoening en vooral heel veel ambitieuze mensen.

Sinds 1 mei 2014 ben je onze directeur. Hoe heb je dat tot nu toe ervaren?
‘Het is best snel gegaan. Dat komt omdat ik mij weinig verveel in deze job. Er gebeurt elke dag wel iets omdat we veel dingen doen. Van een studentenworkshop tot een gesprek met de partners, of van een activiteit voor het masterprogramma tot vergaderen met een stadscommissie.’

Wat voor veranderingen zijn er zoal gekomen?
‘Wij hebben onder andere al onze gegevens gedigitaliseerd om de data van onze leden te kunnen beheren. Ons streven is om er een hechte community van te maken. Ook is het Giving Back Professionals-programma opgezet en hebben we nu drie programma’s: het scholieren-, studenten- en professionalprogramma.’

Wat is jouw rol tot nu toe geweest?
‘Ik heb vooral geprobeerd om te verbinden. Dat heb ik getracht te doen met Giving Back en de GBSC, maar ook met de stadscommissies. Daar zocht ik de verdieping van onze relaties met de partners en probeerde ik tegelijkertijd nieuwe partnerships aan te gaan. Naar mijn mening is dat ook aardig gelukt, al is dat aan de betrokkenen zelf om te beoordelen.’

Neem jij hierdoor niet te veel hooi op je vork?
‘Dat weet ik niet zozeer. Ik ben een ambitieus persoon. Dat moet ook, want we moeten vooruitgang boeken. Ik heb wel een visie, een beeld. Die deel ik ook met anderen en ik sta open om het daarover te hebben. Als directeur vind ik het belangrijk om vooral een duidelijke koers te varen.’

Hoe zie je dat voor je?
‘Ik ben als het ware de kapitein en zet in overleg met ons bestuur een koers uit. Dan mag ook iedereen ervan uitgaan dat we die koers varen.’

Is die koers dan niet te wijzigen?
‘Dat zou kunnen, ik sta open voor alles. Maar dat betekent niet dat we gehoor geven aan elke passagier die langskomt en denkt: ‘Goh, dat is een mooi eiland zullen we daar ook langs varen?’

Iemand mag niet zomaar aan jouw stuur zitten…
‘Nee, want dan krijg je geen samenhangende visie. Dat is niet handig. Het blijft ingewikkeld. We hebben juist heel veel mensen met veel goede ideeën, die heel goed zijn in wat zij doen. Als directeur ben ik hier eigenlijk generalist die al die ideeën en expertises verbindt. Giving Back moet uiteindelijk een hechte en sterke community worden.’

Jouw rol als directeur is best prominent. Ik kan mij voorstellen dat je jezelf ziet als belangrijk. Botst dit niet met jouw idealen?
‘Nee. Ik neem mezelf namelijk serieus anders kan ik dit werk niet doen. Maar ik vind mijzelf niet belangrijk, want ik realiseer me dat ik dit niet kan doen zonder andere mensen. Verre van. Het enige belang dat voorop staat is van Giving Back.’

Waar haal je het meest voldoening uit?
‘Gesprekken met scholieren, studenten en vrijwilligers vind ik het leukst. Vooral wanneer zij vol enthousiasme iets vertellen of even langskomen op kantoor. De deur staat altijd open. Het doet mij goed om van dichtbij de verhalen te horen en de scholieren en studenten te zien groeien in hun ontwikkeling. Ik geloof ook echt in Giving Back. Ik geloof dat het concept heel goed is. Het werkt.’

‘Daarnaast geloof ik in echte partnerships. Ik vind dat een partner ook iets moet halen uit deze samenwerking. Maar de doelgroep bestaande uit scholieren, studenten en masterstudenten doet altijd mee. Ik zit nooit om tafel als het niet over de doelgroep gaat.’

‘Ik ben ook altijd razend enthousiast wanneer vrijwilligers zich willen aanmelden. Ik zeg nooit nee tegen vrijwilligers. Iedereen die enthousiast is over Giving Back probeer ik met iemand te verbinden. Zo blijft Giving Back positief in beeld. We proberen altijd in mogelijkheden te denken. Is iemand niet gematcht als mentor? Dan kijken we of diegene iets voor iemand anders kan betekenen. Daar ligt eveneens de kracht van Giving Back. Ik ben altijd op zoek naar een win-win-win situatie.’

Het motto van Giving Back is: succes inspireert. Inspireert succes nog steeds?
‘Jazeker, alleen een nog belangrijkere vraag is: wat is succes? Tegenwoordig relateert de maatschappij dit aan een bepaalde status, aanzien, roem of macht. Dat zou een definitie kunnen zijn. Maar dat is niet alleen wat wij bedoelen bij Giving Back. Succes bepaal jij uiteindelijk zelf. Het draait om het gevoel van potentie dat jij van diep voelt. Succes komt van binnenuit en dat straal je als mens uit, wat anderen weer doet inspireren om het maximale uit zichzelf te halen. De kunst is om jouw succes te vinden.’

Geloof jij dat alles een kunst kan zijn?
‘Alles is kunst. Alleen moet je het zo kunnen en willen zien. We lopen langs heel veel dingen heen en waarderen het niet. Dat is hetzelfde als: ik luister naar je, maar ik hoor je niet; ik kijk naar je, maar ik zie je niet. Dan krijgt succes een andere dimensie. Alleen de dingen die je echt hoort en ziet en die voor jou belangrijk zijn, kun je tonen aan de wereld. En eerst moet jij je zelf succesvol voelen, dan pas kun jij andere personen inspireren. Wij werken met rolmodellen omdat wij hopen dat wij onze doelgroep via hun kunnen inspireren. Op het moment dat jij succesvol bent, en je ervaart dat ook zo, dan groei je en kom je in een versnelling terecht. Dat gevoel is heel belangrijk. Het geeft je namelijk vleugels.’

Waar hoop je Giving Back over drie jaar te zien?
‘Over drie jaar hoop ik dat we echt een community zijn. Ik hoop dat we groter en sterker worden als initiatief, denk aan meer scholieren en studenten, mentoren en partners. We hopen uit te groeien tot een sterke eenheid. Ik gun Giving Back aan veel mensen.’

Wat kunnen we de komende tijd nog verwachten van Giving Back?
‘We blijven doen wat we doen. Wat we de afgelopen 18 jaar hebben gedaan klopt in de basis en die koers willen we blijven varen. Op het moment dat je goede dingen doet, dan trek je mensen aan. Ik zeg altijd dat je Giving Back niet moet verkopen, Giving Back moet gekocht worden. Dat is hetzelfde als met Apple-producten. Die zijn blijkbaar zo goed dat mensen ze willen hebben. Ik wil dat Giving Back gekocht wordt. Giving Back moet de nieuwe Apple worden!’

Wat is jouw boodschap aan alle ‘reizigers’ die dit avontuur de afgelopen drie jaar met jou hebben mogen maken?
‘Kijk jezelf eens serieus in de spiegel aan en stel je jezelf de vraag: heb ik alles eruit gehaald? Zo ja, dan zeg ik: gefeliciteerd. Zo niet, dan zou ik je adviseren dat alsnog te doen. Je doet het voor jezelf en er valt meer te halen dan je in eerste instantie zou denken.’

Leave a Comment

Your email address will not be published.