• Header 1

Het is tijd om de oceaan schoon te maken

Onze redacteur Eda Ileri vraagt Ianthe Dickhoff (30) alles over haar werk bij The Ocean Cleanup: een wereldberoemde Nederlandse start-up met een grote missie die vorige maand met de eerste test op de Noordzee begon.

Ik kende Ianthe van mijn studie culturele antropologie aan de UvA. Op een dag zag ik op Facebook dat zij nu werkt bij The Ocean Cleanup. Dat vond ik zo inspirerend en cool, dat ik haar heb gevraagd hoe ze daar terecht is gekomen.

Wat is The Ocean Cleanup?

‘The Ocean Cleanup is een project dat als missie heeft om plasticvervuiling in de oceanen op te ruimen Het is in 2013 in Delft opgericht door Boyan Slat (1994). Boyan was 16 jaar toen hij tijdens een vakantie in Griekenland ging duiken en meer plastic zakjes tegenkwam dan vissen. Hij dacht: “Waarom ruimen we dit niet op?” Een opdracht (profielwerkstuk) op de middelbare school inspireerde hem om een manier te vinden om de oceanen op te kunnen ruimen: hij ontwierp een systeem om de oceaan mee schoon te maken. Tijdens zijn studie Aerospace Engineering aan de Technische Universiteit Delft bleef hij aan zijn concept denken en daarom besloot hij vroegtijdig te stoppen om zijn grootse plan te realiseren: hij richtte The Ocean Cleanup op.’

Hoe kwam je bij The Ocean Cleanup terecht?

‘Toen Boyan een crowdfunding-campagne begon om startkapitaal op te halen voor een onderzoek naar de haalbaarheid van zijn concept heb ik een donatie gedaan. Maar eigenlijk wilde ik meer doen dan geld overmaken. Dus mailde ik hem dat ik dat wat tijd over had om te helpen. Twee dagen later zat ik in zijn woonkamer zijn mails te beantwoorden. Omdat de crowdfunding-actie viral was gegaan, had hij maar liefst 1500 mails op een dag gekregen. Zo ben ik vrijwillig begonnen de communicatie te ondersteunen en dat heeft geleid tot mijn huidige betaalde functie als communicatiemanager.’

Wat houdt je werk in?

‘Ik houd me bezig met de interne en externe communicatie van The Ocean Cleanup. Dus ik houd onze eigen organisatie op de hoogte van zaken waarmee we onderling bezig zijn en ik ondersteun het team wanneer ze iets nodig hebben op het gebied van communicatie. Tevens laat ik de buitenwereld weten wat The Ocean Cleanup doet en wat de vorderingen zijn. Dat gaat o.a. via de website en social media.’

Wat vind je van je baan?

‘Het is vaak heel hectisch en je moet snel kunnen schakelen, dat maakt het erg leuk en uitdagend. Ik vind het heel grappig om vanuit mijn antropologische blik bij een technisch georiënteerde organisatie te werken. Soms overleggen zij via drie woorden met elkaar en begrijp ik er in eerste instantie niks van, maar dat is juist leerzaam. Als antropoloog vind ik het fascinerend om een kijkje in andere keukens te nemen. Iedereen die bij The Ocean Cleanup werkt, doet dat vanuit een intrinsieke motivatie. Onze organisatie heeft mensen met uiteenlopende karakters en uit verschillende landen. Ze vinden dat plastic niet in de oceaan hoort. Dat geldt ook voor mij.’

En komt dat ook terug in je dagelijkse leven, behalve in je werk?

‘Ja, ik ga over het algemeen heel bewust om met dingen. Als ik boodschappen doe, dan kijk ik wat ik écht nodig heb en hoe het is verpakt. Plastic heeft geschikte eigenschappen om bijvoorbeeld voedsel in te bewaren en het is goedkoop te produceren, alleen moet het dus niet in de oceaan terecht komen.’

Wat wil je meegeven aan de Giving Backers die dit verhaal lezen?

‘Vraag je af wat jou persoonlijk motiveert. Ik heb veel nagedacht over wat mij drijft als mens. Toen ik een jaar of zes was, ging ik met buurmeisjes langs de huizen om zelfgemaakte kranten met nieuws over dierenleed te verkopen en geld op te halen om dieren te beschermen. Later richtte ik me meer op mensen. Dat kwam terug in mijn studie. Toen was mijn uitdaging om erachter te komen hoe ik mijn passie voor mens en milieu terug kon laten komen in mijn werk. Als je nog niet goed weet wat jou motiveert, probeer dan vrijwillig of door bijbaantjes bij verschillende organisaties te werken. Zo ontdek je wat bij jou past. Wat ook kan helpen, is een dagje meelopen met iemand. Het zoeken naar je innerlijke drijfveren is echt belangrijk. Als je werk alleen om geld draait, duurt een werkweek erg lang. Maar als je iets doet wat je leuk vindt, dan investeer je graag tijd in je werk, ook buiten kantooruren.’

Wat kunnen Giving Backers doen om The Ocean Cleanup te helpen?

‘Donaties zijn altijd welkom natuurlijk. Maar je kunt ook onze vacatures in de gaten houden of je aanmelden als vrijwilliger. Kun je iets concreets betekenen, mail ons dan of gebruik je netwerk om met ons in contact te komen. De mensen die Eda kennen, zijn al een stapje dichterbij.’

Wist je dat?

  • Plastic giftige stoffen zoals PCBs en DDT adsorbeert?
  • Het plastic met deze giftige stoffen, wordt gegeten door zeedieren en het zo in de voedselketen terechtkomt en uiteindelijk ook op ons bord?
  • Ianthe in het weekend ontspant door met vrienden af te spreken, op haar racefiets in de natuur rond te scheuren en paard te rijden?
  • Ianthe’s credo is dat je niet moet focussen op wat je niet kan, maar juist op wat je wel  kan betekenen?

Tekst: Eda Ileri

Beeld: The Ocean Cleanup

Redactiebegeleiding: Emilie van Steen - Lapidair Teksten

© Giving Back 2016