11-03-2020
Daarover ging het in de workshop Puberbrein bij PWC in Utrecht. Binnen alle programma’s van Giving Back ondersteunen we jongeren in de leeftijdscategorie van circa 16 t/m 24 jaar met een activiteitenprogramma èn een persoonlijke mentor, die hen minimaal een jaar begeleidt. Om deze mentoren de juiste tools mee te geven organiseren we ook voor hen een aantal keer tijdens het mentortraject workshops en trainingen om hen op weg te helpen in het mentortraject en vooral om hen inzicht te geven in het gedrag en motivatie van hun mentee. Binnen het Scholierenprogramma richten we ons specifiek op het Puberbrein, omdat dit wel degelijk anders werkt dan dat van een volwassen brein.
Puberbrein: under construction
De hersenen zijn tot het 25e jaar ‘under construction’. De drie hersengebieden ontwikkelen zich niet gelijkmatig, maar van achteren naar voren. En juist voor in de hersenen wordt het abstracte denken, het weloverwogen keuzes maken, consequenties van beslissingen overzien, goed plannen en prioriteiten stellen geregeld. Hierdoor zie je dat pubers een tijdje of geregeld hun “gezonde verstand” kwijt lijken te zijn. Want door de ongelijkmatige ontwikkeling is de samenwerking tussen de verschillende hersengebieden nog helemaal niet goed afgesteld en overheerst het emotionele brein vaak over de prefrontale cortex (die aan de voorkant zit). Hoe ga je hier als volwassene mee om en wat betekent dat voor de begeleiding van een scholier in het GB Scholierenprogramma?
Oftewel: hoe spreek je de pre-frontale cortext aan?
Op excursie
Iedere mentor is zelf ook puber geweest (gelukkig) dus een bepaalde mate van herkenbaarheid is tijdens deze training duidelijk aanwezig. Echter het verplaatsen van een volwassen brein in dat van de puber is toch prettig om uitgelegd te krijgen.
Rebecca Trouwee van
Youngworks nam ons mee op excursie door de jungle van het puberbrein en gaf inzichten en handvatten voor het omgaan met en ondersteunen van adolescenten. Niet alleen verschaft de workshop inzicht in hun leven en motivatie, het maakt mentoren ook bewust van de dingen die ze ooit zelf hebben ondervonden in die periode van hun leven.