17-12-2019
Het najaar is ieder jaar een drukke en boeiende periode voor Giving Back met het afronden van de vorige lichting binnen alle programma’s en het opstarten van de nieuwe lichtingen van ambitieuze en talentvolle scholieren en studenten. Die tijd waarin de nieuwe lichting scholieren hun band gaan smeden met hun mentoren tijdens de befaamde Teambuildingsweekenden op Woudschoten in Zeist en de oude lichting scholieren hun mentortraject afronden tijdens de Graduation en ze met meer inzichten over hun talent, studiekeuze, en persoon hun eindexamen tegemoet gaan en deze hopelijk succesvol af gaan ronden.
Graduation
Om met het laatste te beginnen: in het tweede weekend van December werd in alle vijf Giving Back steden de Graduation gevierd, de feestelijke, formele afronding van de persoonlijke mentortrajecten van de scholieren van de lichting 2018 - 2019. Hiervoor waren de scholieren met hun ouders, de mentoren, de stadscommissie en de schoolcoördinatoren uitgenodigd.
Overal blikten scholieren, en ook mentoren, terug op hun Giving Back-jaar. Wat is hen bijgebleven, wat hebben zij geleerd en wat nemen ze mee.
Er werd met elkaar gegeten en geproost op een succesvol Giving Back jaar en de toekomst. Geheel volgens de Giving Back Graduation traditie was het vervolgens tijd om te bowlen.
Dit jaar was ook de Giving Back Student Community aanwezig bij de Graduation om meer bekendheid aan onze studentenvereniging te geven en aandacht te vestigen op het Studentenprogramma.
Teambuilding
Vlak voordat de vorige lichting afzwaait, trapt de nieuwe lichting in november hun Giving Back-jaar af tijdens het Teambuildingsweekend op het gastvrije Woudschoten in Zeist. Teambuilding kan iedereen zich iets bij voorstellen: meer inzicht in elkaar, binding, uit je comfortzone en een sterkere basis om verder het avontuur aan te gaan. Alle ingrediënten zijn inderdaad aanwezig tijdens dit weekend. De eerste dag van de Teambuilding staat in het teken van het versterken van de band tussen scholier en mentor. Op deze dag wordt het fundament gelegd voor het komende jaar door middel van samenwerken bij outdoor spellen en veel gelegenheid om elkaar beter te leren kennen doordat je met je mentor op pad bent de gehele dag. Een waardevolle en actieve dag die afgesloten wordt met een energieke workshop boksen waarbij iedereen uit zijn comfortzone wordt gehaald.
Op zondagochtend gaan de scholieren en mentoren uit elkaar: de scholieren voor een workshop Persoonlijk Leiderschap, waarin ze gechallenged worden over het maken van keuzes en het omgaan met uitdagingen, de mentoren voor een workshop over het mentoraat. Ook de schoolcoördinatoren en aanwezige leden van de stadscommissies zijn daarbij.
De schoolcoördinatoren vertellen over hun visie op de rol die de mentoren kunnen spelen in de ontwikkeling van de leerlingen van hun school. Zo krijgen de mentoren een goed beeld van de school waar hun mentee vandaan komt en waar zij van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Rolmodellen
Bij Giving Back zetten we ons middels onze programma’s in om rolmodellen op te leiden door hen in staat te stellen zichzelf beter te leren kennen en te ontwikkelen en door rolmodellen in de person van een mentor in te zetten. Bijzonder trots zijn we dan ook dat er onder de mentoren en de leden van de stadscommissies inmiddels oud-scholieren en -studenten bevinden die als rolmodel graag hun ervaringen delen uit de verschillende fasen van hun leven, de vraagstukken waar zij tegenaan zijn gelopen en de wat zij uit het Giving Back programma hebben gehaald.
Zo vertelde een oud-scholier over zijn originele plan om Accountancy te gaan studeren, een plan dat op niet veel meer gebaseerd was dan het vooruitzicht om met een baan als accountant een royaal inkomen te genereren. Zijn mentor, die zelf geen accountant was, nam hem mee naar bedrijven waar vrienden van hem, die wél accountant waren, werkten. Een harde reality-check. De scholier zag dat een accountant eigenlijk vooral veel achter een computerscherm naar cijfers zit te koekeloeren en besefte dat hij dat dodelijk saai vond. Op weg naar en van deze bezoekjes merkte de mentor echter op dat de scholier laaiend enthousiast werd als er mooie auto’s voorbij reden en hij benoemde wat hij zag.
Lang verhaal kort: deze scholier studeert inmiddels Automotive Engineering in Wageningen. Als hij hier over vertelt, doet hij dat met een grijns van oor tot oor en straalt hij met iedere vezel die hij in zich heeft. Naast zijn studie draagt hij als vrijwilliger bij in een van onze stadscommissies omdat hij op deze manier iets terug wilt doen en anderen wil inspireren met zijn ervaringen.
Een oud-student, die aan het einde van zijn basisschooltijd met zijn ouders, broertjes en zusjes vluchtte uit zijn land van herkomst vertelde hoe hij tijdens zijn studie in aanraking kwam met Giving Back. Hij beschreef de begeleiding door zijn mentor als een
treasure hunt op een onbewoond eiland. Een eiland met een dichte jungle, waarvan je weet dat er allerlei schatten verborgen zijn. De jungle is angstaanjagend, maar omdat je samen bent, durf je het aan. En omdat Giving Back er is, die ervoor zorgt dat je de juiste tools hebt om samen op weg te gaan, voel je je veilig. Je weet dat je een grote kans van slagen hebt. En samen vínd je die schatten dan ook, en zelfs schatten waarvan je nooit had durven dromen dat ze bestaan. Drie jaar geleden overleed zijn vader. Het emotioneerde hem sterk om dit te vertellen en je kon dan ook een speld horen vallen in de sfeervolle Kapelzaal. Maar hij voelde zich weer gesteund door zijn mentor, die speciaal voor hem naar de uitvaart kwam. Deze oud-Giving Back student is nu accountant. Hij vindt het heerlijk om iedere dag achter zijn computerscherm naar cijfers te kijken en is vrijwilliger in een stadscommissie.
Giving Back Life Cycle
Er zijn natuurlijk niet alleen maar 100% succesverhalen. Een oud-scholier vertelde over een mentor die geen tijd voor haar vrij kon maken en een oud-mentor over een scholier die bijna niet te bereiken was en, moeizaam gemaakte, afspraken op het laatste moment afzegde.
Om anderen haar ervaring te besparen is de oud-scholiere nu als vrijwilliger betrokken bij een van de stadscommissies, waar ze met veel enthousiasme en betrokkenheid in de activiteitencommissie zit. De oud-mentor vertelde over hoe het jaar toch nog heel erg waardevol voor haar was; zo gaf de workshop Multicultureel Vakmanschap / Intercultureel Communiceren haar een scherp inzicht in hoezeer zij zich eigenlijk niet bewust was van haar Nederlanderschap, de cultuur en vanzelfsprekendheden die daarmee samenhangen en wat dat betekent in het contact met anderen. Door continu te reflecteren op wat er tijdens het Giving Back-jaar met haar gebeurde, heeft zij veel over zichzelf geleerd. En was zij zeer gemotiveerd om zich nog een keer als mentor aan te melden, dit keer om een andere ervaring op te doen!
Dit is hoe wij de uitwerking van deelname aan Giving Back graag zien: talent ontplooiing, verbreding van je horizon, andere inzichten voor jouw toekomst. Iedereen wordt in staat gesteld om datgene eruit te halen wat voor jou waardevol is voor jezelf of om door te geven aan een ander. Opnieuw mentor te worden ook al is de eerste keer niet helemaal geweest wat je had gewild of gedacht van tevoren. Nieuwe rolmodellen ontwikkelen: van scholier naar student naar stadscommissie en mentor. Geweldig om de ervaringen en inzet van de afgelopen 20 jaar op deze manier terug te zien komen. We maken de Giving Back Life Cycle rond!
We wensen alle Scholieren van de lichting 2019-2020 een bijzonder inspirerend en geslaagd jaar toe. Alle afgezwaaide deelnemers van het Giving Back Scholierenprogramma 2018-2019: ten eerste veel succes met het eindexamen en schrijf je vooral in bij de Giving Back Student Community wanneer je je ingeschreven hebt voor je vervolgstudie. Wil je nog meer weten? Neem dan contact op met de
Serkan Yilmaz, voorzitter van GBSC of
Malika Ouacha, programmamanager Studenten.